دسته‌بندی نشده

درباره چای سیاه و سبز و سفید

چای سبز و چای سیاه و سفید، سه نوع چای شناخته شده هستند که بسیاری از افراد  معتقدند برای سلامتی و افزایش طول عمر مفیدند. چای سبز و یا سیاه و سفید ، هر سه از گیاه مشابه ای به نام Camellia Senesis  کاملیا سنسیس آمده است. طعم، رنگ و تاثیر آن ها بر سلامت بدلیل نحوه فرآوری و آماده سازی برای توزیع متفاوت آنها ممکن است تفاوت داشته باشد.

چای سبز:

روش تهیه چای سبز به این شیوه است که برگ های چای کمی اکسید شده و بلافاصله فرآیند اکسیداسیون توسط بخار یا به وسیله بو دادن در تابه های داغ و مخصوص متوقف می‌شود.
اکسیداسیون فرآیندی است که طی آن اکسیژن به وسیله برگ جذب شده و آن را خشک می کند. با بخار یا بو دادن، رنگ سبز برگ همچنان حفظ می شود که باعث می شود طعم چای سبز ملایم تر از چای سیاه شود.

چای سیاه :

برای تهیه چای سیاه،برگ های چای کاملا اکسید، خشک و قهوه ای رنگ می شوند. به همین دلیل است که چای سیاه در مقایسه با چای سبز غنی تر، قوی تر و تلخ تر است.
از آنجا که برگ های چای سیاه ۱۰۰٪ اکسیده شده، چای سیاه نسبت به چای سبز حاوی مقادیر بیشتری از تانن است. هفتاد و پنج تن از درصد چای برداشت شده داخل ایران و باغات و مزارع چایی شمال کشور صرف تولید چای سیاه می شود.

چای سفید:

چای سفید شبیه چای سبز می باشد. فرایند تولید و تخمیر چای سفید کمتر از چای سبز می باشد، اما تغییر مزه هر دو تقریبا یکی است. چای سبز بیشتر مزه علف و چمن می دهد، ولی چای سفید فاقد این طعم می باشد. طعم چای سفید کم و مقداری شیرین می باشد.

سوالاتی که شاید ممکن است برای همه شما پیش آمده باشد.

آیا یک برگ چای وقتی در فنجان ریخته می شود، رنگش تغییر می کند و به سیاه، سبز و سفید در می آید؟
آیا رنگ چای، بر اساس تغییراتی است که قبل از چیدن برگ ها به وجود می آید؟

چای سیاه، رنگش تیره و دارای طعم زیادی می باشد. چای سیاه محصول فرایند تخمیر پیچیده ای می باشد. چای سیاه پس از تخمیر در دمای بالایی به اصطلاح خشک می شود.
برگ های چای سبز اصلا تخمیر نمی شوند. آن ها در هوای گرم، خشک می شوند و بعد به سرعت آن ها را بخار می دهند.
چای سفید، از برگ های چای رسیده به دست می آید. وقتی غنچه چای هنوز باز نشده است، آن را می چینند و قبل از این که برگ های چای خشک شوند، آنها را بخار می دهند. به این دلیل نام سفید را بر آن گذاشته اند که غنچه های چای، کرک هایی دارد و هنگامی که چای خشک می شود، این کرک ها به رنگ سفید در می آیند.

تفاوت اصلی بین چای سبز و چای سیاه  و چای سفید؟

انواع چای منبع بزرگی از آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها منابع مفیدی برای خلاص شدن از شر رادیکال های آزاد که به سلول های بدن ما آسیب می رسانند، کمک می کند. هم چای سبز و هم چای سیاه و هم چای سفید حاوی آنتی اکسیدان هستند که به نفع دستگاه های بدن ما است. چای حاوی کافئین نیز است، اما مقدار کافئین بین چای سبز و چای سیاه و سفید متفاوت است. چای سیاه نسبت به چای سبز و سفید کافئین بیشتری دارد. این عمدتا به دلیل فرآوری و اعمال متفاوتی است که روی برگ های چای اعمال می گردد. چای سبز بیشتر مزه علف و چمن می دهد، ولی چای سفید فاقد این طعم می باشد. از بین طعم های مختلف چای، چای سنتی (سیاه) سپس چای سفید دارای طعم بهتری نسبت به چای سبز می باشند و این خود دلیلی است برای نوشیدن هر روزه آن ها. به لحاظ فوایدی که نوشیدن این سه نوع چای بر بدن دارند تا 70 درصد شبیه به هم است. بسته به اینکه در چه موارد خاصی می خواهیم چایی مصرف کنیم ممکن است و یا از چه طعم و عطر و رنگی خوشممان می آید، ممکن است از هر کدام از انواع چای را برای نوشیدن در طول روز انتخاب کنیم.
 افزایش تعداد مصرف کنندگان چای در سراسر جهان ثابت می کند که چای می تواند تغییرات قابل توجهی در سلامتی به ارمغان بیاورد. چای همچنین حاوی اسیدهای آمینه مفیدی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند. همچنین چای خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. همه دلایل برای نوشیدن چای کافی است تا بدن ما از منافع آن بهره مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دوازده =